Har du skaffet deg HRS-kortet på telefonen?

Nå har vi gjort det ennå enklere når du skal besøke oss på kundetorget. Nå kan du ha HRS-kortet ditt på telefonen din ved hjelp av appen MiljøID.   

Hvem kan bruke appen?

Dette gjelder i første omgang for privatpersoner i Narvik og Harstad. Resterende kommuner kommer på plass før sommeren 2021.

Ønsker du ikke appen, men et HRS-kort, kan du bestille dette via denne linken: Bestill HRS-kort
Merk: ved første gangs utsendelse til adressen er kortet gratis. Har du mistet kortet, eller det ikke fulgte med når du overtok boligen, koster det 275 kr for å få tilsendt nytt. 

Hvordan fungerer appen?

Når du kommer på kundetorget, åpner du appen og lar en av våre kundeveiledere skanne QR-koden som du finner under «identifisering» på appen. 
På appen har du i tillegg full kontroll over mye du har brukt av den inkluderte kvoten din, og hvor mye du har igjen pr kalenderår. 

Vi har samlet noen av de mest vanlige spørsmålene om appen under. 


Hvorfor må jeg identifisere meg?

Alle privatpersoner som betaler renovasjonsgebyr har inntil seks kubikk man kan levere til miljøstasjonen vederlagsfritt pr kalenderår. For å kunne identifisere at du har betalt renovasjonsavgiften og kan levere avfall vederlagsfritt, må du identifisere deg enten ved HRS-kort eller appen MiljøID.

Hvordan får jeg appen ned på mobilen min?

Den som får tilsendt det kommunale renovasjonsgebyret/er registert som eier av eiendommen, går inn på mobilen på Google Play eller App Store og søker opp MiljøID.

Last ned og åpne appen på mobilen.

Følg instruksjonene på appen. Du blir bedt om å identifisere deg via BankID første gang du logger inn. Har du ikke BankID, får du det ved å kontakte banken din.Appen finner så ut at du er kunde hos oss, og du får en egen QR-kode (bilde med firkantmønster). Når du kommer til oss, kan du vise fram QR-koden til våre kundeveiledere før du leverer avfallet ditt

Hvordan deler jeg appen med andre i min familie/leieboer?

Det kan du når du er innlogget i den. Dette gjøres enkelt ved å: 

  1. Velg Hjem i menyen i appen, og trykk på adressen til eiendommen du vil dele tilgang til. Du kan dele med både familiemedlemmer og eventuelle leieboere du har på samme adresse som deg. Betaler du renovasjonsgebyr for flere eneboliger, kan du velge å gi tilgang til den enkelte eiendom.
  2. Skriv inn e-postadressen til den i familien eller evt. leieboere som også bruker dine beholdere og du betaler renovasjonsgebyr for. Eposten med koden kan komme i spam-filter, så husk å sjekke dette om du ikke mottar e-posten.
  3. Den du har delt tilgang med, vil motta en kode i e-posten du har oppgitt. 
  4. Deretter må den det gjelder, laste ned appen på egen mobil, logge inn med BankID, skrive inn koden som du har delt og får slik tilgang til QR-koden for din eiendom. 

Jeg blir ikke godkjent når jeg logger inn i appen. Hvorfor ikke?

Da kan det være at du ikke er registrert som eier av boligen eller er mottaker av det kommunale renovasjonsgebyret for eiendommen. Da må du kontakte vedkommende og få han/henne til å dele tilgangen med deg via appen..

Må jeg ha app?

Du må ikke ha app. Men for å levere hos oss må du enten kunne vise QR-kode på appen, eller vise HRS-kortet ditt.

Hva om jeg flytter til en ny bolig?

Flytter du inn i ny bolig, vil du få tilgang til ny adresse i appen når dette er registrert hos kommunen. 

Dersom gammel eier logger seg inn etter at eierskifte er registrert, vil han ikke få opp den gamle eiendommen sin.

Jeg har flere eiendommer, hvordan fungerer det da?

Når du har lagt inn din primæreiendom på appen, får du muligheten til å søke opp etter flere eiendommer. Når disse er lagt inn, vil alle eiendommene dine dukke opp på appen.

Når du kommer til miljøstasjonen/miljøtorget må du åpne appen med riktig adresse, så vil riktig QR-kode dukke opp.

Jeg bor i borettslag, kan jeg bruke appen?

De som mottar renovasjonsgebyr fra kommunen vil kunne logge seg inn. Har du renovasjonsgebyr inkludert i husleia, må du benytte deg av HRS-kort. 

 

 

 

Sist oppdatert: 8. november 2021